Teamontwikkeling
Principes van coöperatief leren
De eerste van deze principes is positieve wederzijdse afhankelijkheid. Hierdoor werd ons proces wel gekenmerkt. Dat kwam deels ook doordat we een tweetal waren, waardoor alles goed op elkaar moest worden afgestemd. Dit vergemakkelijkte onze communicatie, maar zorgde er ook voor dat we altijd op de hoogte waren van wat de ander had gedaan. We waren hierin afhankelijk van elkaar, want zonder het werk van de één kon de ander niet verder werken.
Het tweede principe is individuele verantwoordelijkheid. Vanaf het begin hebben we niet echt een strakke taakverdeling gehad, maar we leveren wel allebei evenveel werk. Dit komt doordat we ons allebei verantwoordelijk voelen over het werk dat we leveren. Doordat we ook positief van elkaar afhankelijk zijn, wordt dit gevoel nog eens versterkt.
Ook de directe interactie, het derde principe van coöperatief leren, kwam in ons team sterk naar voren. Ieder college dat we aan de opdracht mochten werken, hebben we dit ook enthousiast gedaan, waardoor een groot gedeelte van de opdracht door middel van directe interactie met elkaar tot stand kon komen. Ook als we allebei thuis werkten, hadden we interactie, maar dat was niet direct en verliep daardoor minder soepel.
Vanzelfsprekend hebben we erg veel samengewerkt om deze opdracht tot een goed einde te kunnen brengen. Als we niet hadden samengewerkt, hadden we dit nooit voor elkaar gekregen.
Het laatste principe, de evaluatie van het groepsproces, is ook steeds besproken. Dit deden we vaak tijdens de colleges, waarin we een korte evaluatie hadden over hoe ver we met de opdracht waren gevorderd. Ook hebben we tussendoor steeds contact gehad over hoe ver we waren met de opdracht en wat er allemaal nog gedaan moest worden.
Inzet van onze kwaliteiten
We hadden veel dezelfde kwaliteiten in ons team, door deze dubbel in te zetten verliep de samenwerking heel soepel. Samen vormden we juist daarom een goed team voor deze opdracht. We hadden beiden de kwaliteit van ordelijk en overzichtelijk werken, waardoor we een goed eindresultaat neer hebben kunnen zetten.
Daarnaast zijn we allebei niet echt snel gestresst. Hierdoor werden dingen niet echt op het laatste moment nog snel afgerond, maar is alles echt doordacht en zo goed mogelijk gedaan. Dit zorgt er ook voor dat er op een fijne manier samengewerkt wordt, want als er veel stress in het team is, komt het werk ook niet echt van de grond.
Ook zijn we allebei best creatief, waardoor het lesontwerp vrij snel gemaakt was. We waren het snel met elkaar eens over wat we wilden doen en door op een creatieve manier verschillende dingen in te zetten, kwam er een ontzettend leuk en leerzaam dagdeel.
Daarnaast voelen we ons ook allebei verantwoordelijk voor deze opdracht. Dit zorgde er in het team voor dat we er echt voor zorgden dat we allebei evenveel werk aan de opdracht leverden. Op deze manier kwamen er geen problemen en hebben we allebei een evenwichtig aandeel aan de opdracht geleverd. Al met al was dit een hele prettige samenwerking.
Ons leerdoel
Een leerdoel voor ons is dat we eraan moeten werken dat we ervoor zorgen dat de ander altijd op de hoogte is van wat is gedaan. Dit voorkomt dat werk dubbel gedaan wordt. Hiervoor is het nodig dat als er aan de opdracht is gewerkt door de ene persoon, dat ook even gemeld wordt aan de ander, zodat deze weet wat er al is gedaan.
Dit ging steeds beter en aan het einde van de opdracht ging dit eigenlijk vlekkeloos. In het begin kwam het vooral doordat we nog niet echt eerder hadden samengewerkt, waardoor het nog een beetje onwennig was. Toen we eenmaal gewend waren aan elkaars manier van werken, verliep ook dit punt vlekkeloos.
Maak jouw eigen website met JouwWeb