Persoonlijke ontwikkeling Sarah Dasberg
Groei in kwaliteiten
Aan het begin van het schooljaar had ik nog moeite met het goed gebruik maken van mijn mimiek en mijn houding. Vaak waren deze nauwelijks te zien tijdens methodelessen. Dit jaar heb ik er alles aangedaan om dit te verbeteren. Nu aan het eind van het jaar is het mij gelukt om gebruik te maken van een enthousiaste houding en bijpassende gebaren. Ook maak ik steeds meer gebruik van mijn mimiek. Dit jaar en vooral in het laatste halfjaar heb ik op dit punt een grote groei doorgemaakt.
Daarnaast sta ik steeds meer open. Voor de klas, maar ook in het schoolteam. Vaak hield ik mij binnen het team op de achtergrond, ik luisterde vooral in de personeelskamer. Maar ik ben nu meer open tegenover het team. Ik ga gesprekken aan, ik vertel wat over mijzelf. Ook in de klas vertel ik steeds meer over mijzelf, over wat ik weet over het onderwerp, wat ik daarmee heb meegemaakt. De leerlingen vinden het erg fijn wanneer ik wat over mijzelf vertel en doordat ik heel open ben tegenover hen, zijn zij ook meer open tegenover mij.
Basis bekwaam
Interpersoonlijk bekwaam
Tijdens de periode dat ik in een klas ben, probeer ik de leerlingen zo goed mogelijk te kennen, zodat ik weet hoe ik met hen om moet gaan. Ik probeer iedereen gelijk te behandelen en tijdens de dagopeningen etc. geef ik de leerlingen mee hoe ze met zichzelf, elkaar en anderen om moeten gaan. Tijdens de lessen en het vertellen probeer ik ook veel van mijzelf te laten zien en over mijzelf te vertellen. Ik heb gemerkt dat de leerlingen dit erg waarderen, ze vinden het leuk en interessant om iets over mij te weten te komen. En door wat over mijzelf te vertellen of over iets wat ik heb meegemaakt met het onderwerp van de les, vergroot ik de betrokkenheid. Hierdoor laat ik de klas zien dat je open kunt zijn naast elkaar, dit roept vaak ook veel verhalen op bij de leerlingen zelf.
Tijdens mijn lessen probeer ik zoveel mogelijk uit de leerlingen zelf te laten komen, dit doe ik veel vragen te stellen en door te laten zien dat ze vragen op mij af mogen vuren. Daarnaast probeer ik samen met de klas beslissingen te maken, als het bijvoorbeeld gaat om het omruilen van een les etc. Hiermee wil ik hen laten weten dat zij belangrijk zijn, dat zij beslissingen mogen nemen en dat wij samen de verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Pedagogisch bekwaam
Tijdens de lessen en tussendoor, probeer ik meestal om iets leuks te doen, zodat de leerlingen (weer) betrokken zijn, tussen de lessen doe ik vaak een leuke actieve activiteit en er is altijd tijd voor een gesprek. Maar ik geef ook aan dat het genoeg is en dat we nodig verder moeten, want er moet wel wat gebeuren!
Ik sta altijd open voor inbreng en nieuwe ideeën van leerlingen, ik geef hen de keus om met mij na te denken en beslissingen te maken. Deze gebruik ik voor mijn lessen, leuke tussendoortjes, maar ook voor de regels. Leerlingen weten heel goed wat mag en wat niet, ze weten heel goed wat ze zelf fijn vinden en samen bespreken we dan de regels. Dit doe ik altijd de eerste keer wanneer ik lesgeef, maar ook voor bepaalde lessen met een grote organisatie. De leerlingen hebben dan zelf de regels bedacht en ook de consequenties bij het overtreden van die regel.
Vakinhoudelijk bekwaam
Voordat ik een les geef, probeer ik zelf zoveel mogelijk te weten te komen over het onderwerp. Hierdoor kan ik enthousiast voor de klas zijn en ben ik in staat om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. Leerlingen vinden het fijn wanneer ze merken dat ik als leerkracht veel weet over het onderwerp, ze zijn hierdoor meer betrokken en de vragen branden los. Deze momenten, wanneer de leerlingen vol vuur de ene naar de andere vraag stellen, zijn voor mij erg waardevol. Op deze manier leer je de leerlingen kennen, hun interesses en als leerkracht weet je dat je ze geraakt hebt.
Omdat ik zoveel les geef, en vooral hele dagdelen, ben ik gewend om methodelessen te geven. Methodelessen zitten vaak heel goed in elkaar, maar de leerlingen vinden het wel minder leuk, daarom probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van verschillende werkvormen. Waarvan ik juist de coöperatieve werkvorm veel toepas. Hierdoor vinden de leerlingen de methode-lessen veel leuker.
Iets wat ik heel belangrijk vind is een rijke leeromgeving. Dit is al heel simpel te doen door een mooie PowerPoint te maken, door een video over de lesstof te laten zien, door een timer op het bord af te laten lopen. Door gebruik te maken van de spullen in het lokaal. Maar het mooist en meest interessant voor de leerlingen is toch het meenemen van allerlei materiaal, ook het zelf mee laten nemen van spullen vinden de leerlingen erg leuk. Dit vergroot de betrokkenheid heel sterk.
Organisatorisch bekwaam
Tijdens mijn lessen probeer ik zoveel mogelijk verschillende werkvormen toe te passen, daarnaast probeer ik ook om tussen de lessen door wat leuks toe doen. Het belangrijkste binnen het geven van een les (vooral de zaakvakken) is een rijke leeromgeving. Aan de leerlingen heb ik gemerkt dat zij in deze situaties veel meer betrokken zijn bij de les. Vooral het practica is een goede en leuke leervorm voor de leerlingen. Hierbij kunnen zij zelf aan de slag, zijn ze zelf aan het ontdekken en leren zij veel.
Uit mijn eigen praktijk weet ik hoe belangrijk het is om een les goed voor te bereiden, hoe belangrijk het is om alles gereed te hebben voor het geven van de les. Leerlingen hebben heel snel in de gaten wanneer dit niet het geval is en voor jezelf is het ook zeker niet fijn.
Bekwaam in reflectie en ontwikkeling
Na het geven van een les, of een dagdeel, reflecteer ik altijd hoe de les gegaan is en waarom het kwam dat de les zo verliep. Daarnaast denk ik er ook over na wat ik kan doen dat de les in het vervolg (nog) beter verloopt. Ik reflecteer niet alleen na de lessen, maar juist ook tijdens de lessen. Dit geeft mij de kans om gelijk aan te passen of om zo door te gaan met de les en met andere lessen.
Ik weet van mijzelf dat ik ‘eigenaar’ ben van mijn eigen ontwikkeling. Anderen kunnen mij helpen, mij tips geven, een voorbeeld zijn, maar ik moet het zelf doen. Daarom heb ik er voor gekozen om zelf zoveel mogelijk (dagdelen) les te geven. En juist ook helemaal alleen, zonder mentor die mij controleert, maar alleen met de klas. Dit heeft mij sterk geholpen om te ontwikkelen, juist omdat ik het ook alleen moest, deed ik het ook alleen. Juist op de punten houding, consequentie en openheid ben ik door deze dagdelen alleen sterk gegroeid.
Groei ten aanzien van het ontwikkelpunt
In de reisgids van de vorige periode heb onderzoek gedaan naar slechthorendheid in de klas. Belangrijk voor de leerkracht is dat hij/zij altijd controleert als de leerling het gehoord en begrepen heeft. Deze periode heb ik steeds meer aandacht gegeven aan het reflecteren van de les, daarnaast heb ik tijdens uitleg etc. gevraagd als de leerlingen het tot dusver begrepen hebben. Dit heeft mij erg geholpen, hierdoor weet ik nu wat ze al weten en waar ze meer uitleg over moeten krijgen. Ook helpt het mij bij het differentiëren, nu vraag ik bijvoorbeeld tijdens de uitleg van rekenen: wie heeft het begrepen en wie heeft nog meer uitleg nodig. De leerlingen die het begrepen hebben kunnen gelijk aan de slag met de les, voor hen die meer uitleg nodig hebben, geef ik meer uitleg. Na deze extra klassikale uitleg is er nog ruimte voor nog meer extra uitleg aan de instructietafel.
Reisdoel naar het meesterschap
Tijdens deze periode heb ik het volgende reisdoel naar mijn meesterschap opgesteld. Tijdens mijn lessen maak ik veel gebruik van een rijke leeromgeving en sta ik tijdens alle lessen enthousiast voor de klas, deze twee bekwaamheden versterken de betrokkenheid en helpen mee aan een prettig leerklimaat.
Deze twee bekwaamheden zijn in de afgelopen twee peridoden mijn twee sterke SBL-bekwaamheden geworden. Mijn lessen zijn steeds rijker geworden, door het laten zien van verschillende beelden, het meenemen van materialen en het gebruik van meerdere werkvormen. De leerlingen zijn hierdoor veel meer betrokken en er wordt veel meer geleerd. Door deze rijke leeromgeving stellen de leerlingen veel meer vragen, vertellen ze meer over wat zij weten, ze zijn dus veel meer betrokken.
Ook doordat de lessen rijker zijn, ben ik zelf veel enthousiaster tijdens de lessen. Ook door mij goed voor te bereiden, door veel te weten te komen over de stof en het onderwerp sta ik enthousiaster voor de klas. Doordat ik veel werkvormen gebruik, juist tijdens rekenen, taal en spelling, sta ik ook tijdens deze lessen enthousiast voor de klas. Aan het begin van het jaar had ik vaak moeite om met taal en spelling enthousiast te zijn, omdat ik dit zelf nooit leuk heb gevonden. Maar nu ben ik in staat om het zelf leuk te maken en nu ik zelf enthousiast ben, zijn de leerlingen dat ook.
Een mooi en duidelijk voorbeeld van de groei van deze twee bekwaamheden en het halen van mijn reisdoel, is de les die u kunt vinden bij praktijk. In deze les is er sprake van een rijke leeromgeving door verschillende werkvormen, beelden, een verhaal en veel materialen. Tijdens deze les was ik heel enthousiast, ik heb erg genoten en de leerlingen deden dit ook. Ook aan het einde van de middag, de scheikunde-proef is een mooi voorbeeld. Zelf vind ik scheikunde erg leuk en interessant. Ik was daardoor ook super enthousiast. Doordat er een verrassingselement inzat konden de leerlingen niet wachten wat er gebeurde.
Maak jouw eigen website met JouwWeb