Vooronderzoek
Wat is mogelijk op de stageschool?
Op de stageschool hebben we allebei een hele middag om het lesontwerp tot uitvoer te brengen. Dit mogen we zelf invullen en is niet afhankelijk van de lessen die eigenlijk gegeven zouden worden op dit dagdeel. De benodigdheden zijn niet op de stageschool aanwezig, dus die moeten zelf meegenomen worden.
Hoe is de groep?
Emma de Ruiter: De groep bestaat uit 23 leerlingen en is een best drukke groep. Ze zijn meestal wel betrokken, maar raken snel hun concentratie kwijt. Ook kunnen ze niet in te grote groepen werken, omdat dan de helft waarschijnlijk niet aan het werk is. Als een opdracht hen aanspreekt, zijn ze over het algemeen wel goed aan het werk.
Sarah Dasberg: De groep waaraan ik les geef, is een groep 6 en heeft 17 leerlingen. De groep bestaat voor het grootste gedeeltes uit jongens (12 jongens en 5 meisjes). Dit is duidelijk te merken aan de groep. De klas is erg fysiek en heeft veel behoefte aan actieve tussendoortjes, maar wat de klas vooral nodig heeft, is om aan het werk te worden gezet. Een groot gedeelte van de klas is heel goed in samenwerken, als de juiste groepjes worden gemaakt, kan de klas heel goed samenwerken.
Hoe wordt normaal gesproken op de school gewerkt?
Normaal gesproken werken ze op de stageschool met gewone methodes, waardoor de meeste lessen methodelessen zijn. Lessen buiten de methode komen bijna niet voor. Voor de kinderen is dit dus ook nieuw, dus er zal veel structuur aan hen geboden moeten worden.
Hoe groot moeten de groepjes zijn, zodat iedereen ook echt iets te doen heeft?
De groepjes moeten bestaan uit maximaal vier personen, anders zijn er een aantal leerlingen die niets te doen hebben. Het beste is dus de klas te verdelen over de proefjes, zodat je een parallel-roulerend practicum krijgt, waarbij twee groepjes tegelijk aan dezelfde opdracht bezig zijn. Ieder groepslid moet een papier krijgen om op te schrijven, zodat ze allemaal ook echt de antwoorden noteren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb