Organisatie van onderwijs

Ontdekruimtes

Het belangrijkste onderdeel van onze school is het zelfontdekkend leren. Hiervoor zijn speciale ruimtes op school ingericht, de zogenoemde ontdekruimtes. Deze zijn ingericht voor de verschillende zaakvakken die vanaf groep 5 worden gegeven in de lessen. In totaal zijn er voor de groepen 5 tot en met 8 ontdekruimtes voor geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Voor de lagere groepen zijn ook twee ontdekruimtes ingericht, in overeenstemming met het thema waarover de leerlingen in deze groepen werken. Er is een ontdekruimte voor groep 1 en 2 en een ontdekruimte voor groep 3 en 4.
Deze ontdekruimtes zijn in overeenstemming met onze visie. Wij zijn er als school namelijk van overtuigd dat leerlingen het meest leren als ze uitgedaagd worden om zelf ontdekkingen te doen. In de ontdekruimtes die voor de leerlingen zijn ingericht is dat mogelijk.

Deze ontdekruimtes bieden een rijke leeromgeving waar de leerlingen worden uitgedaagd om zelf te ontdekken en te leren. Kenmerkend aan (deze) krachtige leeromgevingen is dat leerkrachten er voor zorgen dat leerlingen de onderwijsinhouden als zinvol ervaren en er competentie-ervaringen aan kunnen ontlenen. Je bereikt dit niet alleen door differentiatie toe te passen maar vooral door een verscheidenheid aan inhouden aan te bieden die aansluiten bij de interesses en leefwerelden van de leerlingen (Kalkman, 2003).

 

Schoolbibliotheek

Naast deze verschillende ruimtes is er sprake van een uitgebreide schoolbibliotheek. Hier zijn niet alleen leesboeken te vinden, maar ook informatie-boeken. Alle leerlingen hebben de mogelijkheid om eens in de week boeken uit te zoeken in deze schoolbibliotheek. Dit kent een minimum van één boek in de week, zodat de kinderen ook worden gestimuleerd om echt te gaan lezen. Wat heel belangrijk hierbij is, is dat de leerlingen niet per se een boek moeten lenen dat boven hun niveau ligt. In de schoolbibliotheek gaat het vooral om leesplezier en leesbeleving, zodat lezen geen ‘moeten’, maar een ‘mogen’ wordt.

 

Groepensysteem
Er wordt op onze school gewerkt met gewone jaargroepen. Dat houdt in dat de leerlingen bij leeftijdsgenoten in de klas zitten en daarmee de school doorlopen. In sommige gevallen zullen de kinderen nog wel eens wisselen van klas, maar het blijft bij de jaargroepen. Als het te moeilijk of te makkelijk is voor een leerling in zijn of haar jaargroep, kan gesproken worden over doubleren of overslaan. Dit gebeurt enkel als er duidelijk aantoonbaar is dat een leerling in zijn of haar eigen jaargroep niet op de plaats is. Dit gebeurt altijd na goed overleg met de ouders.
Doubleren is alleen maar in het belang van de leerling. ‘Blijven zitten’, zoals het ook wel wordt genoemd, heeft een hele negatieve klank gekregen, maar voor de leerlingen kan het soms beter zijn om een jaar te doubleren. Dit doen wij alleen als de leerling zich hierdoor veiliger kan voelen op school, omdat hij of zij een jaar later wel mee kan komen met de rest van de groep. Dit verhoogd het gevoel van veiligheid van de leerling, iets wat wij hoog in het vaandel hebben staan.