Uitvoering en reflectie
Uitvoering
In ons dagdeel hebben we een rijke leeromgeving ontworpen aan de hand van een aantal verschillende aspecten. Allereerst wilden we iets heel anders doen, waarbij de leerlingen écht zelf aan de slag konden gaan met de opdrachten. Daarnaast hadden we het hele dagdeel opgebouwd rond een verhaal met één centrale vraag die de leerlingen moesten oplossen. Dit sprak de emotie van de leerlingen aan, ze wilden namelijk allemaal het antwoord op de vraag vinden. Dit zorgde bij hen voor focus. Ze wilden allemaal het goede antwoord vinden, waardoor de betrokkenheid heel hoog lag. Ook vonden ze de proefjes die ze daarvoor moesten doen geweldig, waardoor de focus nog eens verhoogd werd.
De kinderen waren ook bezig met taal en rekenen zonder dat ze dat eigenlijk echt doorhadden. Zo moesten ze bij één proefje de hoeveelheid water precies meten en bij een ander proefje moesten ze met een geheimschrift aan de slag, waar dan weer een brief uit kwam. Door het op deze manier te presenteren vonden de leerlingen het toch ontzettend leuk om te doen en waren ze heel enthousiast, terwijl ze ondertussen ook gewoon heel hard aan het leren waren. Ook de meervoudige intelligentie is in de lessen aangesproken, waardoor eigenlijk alle leerlingen echt tot hun recht konden komen. Dat was aan de leerlingen ook wel te merken, ze waren allemaal even betrokken.
In onze PAS hebben we beschreven dat we het heel belangrijk vinden dat kinderen zelfontdekkend leren. Dat komt in deze les heel sterk naar voren. Door middel van proefjes gaan de leerlingen nieuwe dingen ontdekken en dat doen ze voor het grootste gedeelte zelfstandig. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat de leerlingen echt betrokken zijn in de les. Dat kwam in deze les vooral naar voren omdat de leerlingen allemaal bezig waren met één centrale vraag. Ze kregen hierdoor een betekenisvolle context om in te werken, waardoor ze veel meer betrokken waren op de leerstof.
Ook ons ideaal voor organisatie kwam erg naar voren in dit dagdeel. We moesten echt alles goed organiseren van tevoren, want anders zou het onmogelijk zijn om het dagdeel goed te laten verlopen.
Alle leerlingen waren ook in staat om op hun eigen niveau te presteren en doordat er heterogene groepjes waren, was toch ieder groepje in staat om alle opdrachten op te lossen. De kinderen hebben dus ook echt geoefend met samenwerken en elkaar helpen, zodat ze allemaal tot een oplossing konden komen.
Reflectie
Reflectie Sarah Dasberg:
De leerlingen waren heel enthousiast, dit was de hele dag al te merken. Iedereen was nieuwsgierig naar de les van de middag, want op het bord stond alleen verrassing. Ze waren ‘s middags zo enthousiast, dat ik voordat we konden beginnen eerst de rust terug moest brengen in de klas. Nadat we de laatste dingen hadden klaargezet (tafels in groepjes en alle spullen op de juiste tafel) en ik de klas in groepjes had verdeeld, begon ik met het vertellen wat we die middag gingen doen. En toen begon de les (en de pret). Tijdens het vertellen van het verhaal hadden de leerlingen vooral de grootste lol toen ze erachter kwamen dat ik (verkleed) alle vier de verdachten was. De leerlingen luisterden goed naar het verhaal, omdat de informatie belangrijk was voor de rest van de middag, want anders is de misdaad niet op te lossen.
Na het verhaal begonnen de proefjes, bij de eerste ronde moest ik nog veel helpen en steeds duidelijk zeggen dat ze eerst goed moeten lezen. Maar de leerlingen waren erg enthousiast en deden alles om de misdaad op te lossen. De tweede ronde verliep veel beter, iedereen wist wat er gedaan moest worden. Wat jammer was, was dat ik de tijd verkeerd had ingeschat. De leerlingen hadden meer nodig dan de tien-vijftien minuten die zij van mij kregen op de opdracht uit te voeren. Daarom hebben de klas en ik besloten om het bij twee rondes te houden en samen alle informatie bij elkaar te verzamelen en de misdaad op te lossen. Toen ik de klas vroeg wat ze ervan vonden, waren ze super enthousiast, ze vonden het een erg leuke les.
En, aan het eind van de middag had ik nog een verrassing voor de klas. Dit had ik hen een week eerder belooft als zij goed mee zouden doen. De verrassing was een scheikundeproef. Nadat iedereen een veiligheidsbril op had en ik zelf gekleed in een labjas, handschoenen en natuurlijk een veiligheidsbril, gingen we naar buiten. Hier op het plein demonstreerde ik de proef: olifantentandpasta, een ‘schuimontploffing’. Het proefje heb ik twee keer laten zien, maar per ongeluk in de verkeerde volgorde, waardoor de eerste ‘ontploffing’ tien keer zo hard ging als de tweede, de tweede was daarom niet zo bijzonder meer.
Al met al was het een zeer geslaagde middag, alles verliep goed omdat ik alles goed had voorbereid, de volgende keer moet ik wel beter de tijd inschatten, maar dit werd al snel door de leerlingen zelf opgelost.
Reflectie Emma de Ruiter:
De les verliep eigenlijk ontzettend fijn. De leerlingen waren al een hele ochtend nieuwsgierig naar wat we die middag zouden gaan doen en daardoor waren ze ‘s middags ontzettend gemotiveerd om te beginnen. Dit zorgde meteen voor een fijne sfeer in de klas. Nadat alle groepjes goed waren gezet, zijn we eerst met elkaar de middag begonnen.
Hierna begon ik met het uitleggen van wat de bedoeling was van de middag. Daarna heb ik het verhaal verteld, waar ik best lang mee bezig ben geweest. Dit maakte niets uit, want de leerlingen waren ontzettend benieuwd naar alles wat er verteld werd en maakten intussen aantekeningen. Ook daardoor bleef de betrokkenheid hoog.
Daarna heb ik kort de opdrachten toegelicht. Bij ieder groepje lag ook een opdrachtenkaart, zodat ze zelf konden nalezen wat de bedoeling was. Hier zat bij één proefje een klein foutje in, wat ik in de tweede ronde heb aangepast.
Het doordraaien was nog best een lastig iets. Ik had heel duidelijk naar de leerlingen gecommuniceerd wat de bedoeling was en dat ook op het bord aangegeven. Hierdoor verliep het uiteindelijk alsnog vlekkeloos.
Alle rondes kregen de leerlingen vijftien minuten de tijd. Voor de laatste ronde had dat wel iets minder kunnen zijn, omdat ze toen gewend waren aan wat er moest gebeuren. Ook was het tijdens deze ronde iets rommeliger. Ik had beter tussen de tweede en derde ronde even kunnen vragen naar wat er tot nu toe was ontdekt en wie ze dachten dat de verdachte was.
Al met al was het een hele leuke middag en verliep hij eigenlijk ook heel goed. Dat kwam voor een groot deel ook doordat ik het van tevoren goed had georganiseerd en dat ik heel duidelijk was naar de leerlingen toe. Ze wisten wat ze aan me hadden en wat ik van hen verwachtte, dit zorgde ervoor dat de leerlingen goed mee bleven doen.
Reflectie mentrix
Hieronder (via de link) vindt u de reflectie van onze mentoren van de gegeven les:
- Sarah Dasberg: https://drive.google.com/file/d/1iIo2E1zOXoVBrH9piPLkdyEdAwSuxFvJ/view?usp=sharing
- Emma de Ruiter: https://drive.google.com/file/d/1d1XYtxtj8RQ9-RkNFsxmd8MZLgBTuuz4/view?usp=sharing
Maak jouw eigen website met JouwWeb