Persoonlijke ontwikkeling Emma de Ruiter

 

Groei in kwaliteiten

Een grote kwaliteit van mij is mijn verantwoordelijkheidsgevoel. Hierdoor laat ik niet een ander al het werk doen, maar zorg ik ervoor dat ik net zoveel werk doe als de ander(en). Dit heb ik eigenlijk altijd al wel gehad en daarin ben ik niet echt meer gegroeid dit jaar.

Ik ben wel gegroeid in het sociaal zijn. Vorig jaar had ik er best wel moeite mee om me goed in de groep te voelen en actief deel te nemen aan de groep. Dat kwam op mijn stageschool toen ook best wel naar voren, omdat ik eigenlijk nooit het gesprek met anderen aanging. Dit jaar had ik daar minder moeite mee en ben ik daarin echt wel gegroeid. Ik voel me nu beter op mijn plaats in de groep en daardoor ben ik ook veel meer open naar anderen toe. Ook op stage heb ik dat heel sterk gemerkt, omdat ik daar ook makkelijker met anderen in gesprek ging.

Hiernaast ben ik ook best we bescheiden, maar ook daarin ben ik gegroeid. Vorig jaar was ik vooral bescheiden op een negatieve manier. Ik trok nooit de aandacht naar me toe, ook niet als dat eigenlijk wel had gemoeten. Dit jaar ben ik daarin vooruit gegaan. Het is wel echt stapje voor stapje gegaan, omdat ik weer moest wennen aan dit jaar. Dat merkte ik vooral op mijn stageschool. In periode twee gebeurde er ook iets waarbij ik beter mijn mond had open kunnen doen, terwijl ik dat niet deed. Daarna heb ik besloten dat ik voortaan, als het nodig is, gewoon mijzelf op de voorgrond zet. Bescheidenheid is prima, maar niet als dat ervoor zorgt dat anderen over je heen gaan lopen.

 

Ontwikkeling ten aanzien van de SBL-bekwaamheden

De ontwikkeling ten aanzien van de SBL-bekwaamheden staat in het document dat via onderstaande knop te vinden is. 

Deze beschrijving is per periode in een andere kleur aangegeven. Hierdoor is de ontwikkeling die ik ten aanzien van de SBL-bekwaamheden heb gemaakt in dit jaar, heel duidelijk zichtbaar.

 

Twee sterke punten uit de SBL-bekwaamheden

Je hebt kennis op het gebied van afstemming, en je kunt afstemming creëren tussen leerstof, kind en leerkracht.

Hier heb ik het hele jaar echt hard aan gewerkt en uiteindelijk ging dit steeds gemakkelijker. Het is nu eigenlijk een van mijn sterke punten geworden. Dat komt vooral doordat ik in het afgelopen jaar heb geleerd dat het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn om dit te doen. Het kan met hele simpele middelen. Zo heb ik bij de kleuters een geschiedenisles kunnen geven op hun niveau. Daarvoor had ik alleen een bak  met zand en verschillende plaatjes nodig. Toch heb ik in deze les ook het oefenen van puzzelen mee kunnen nemen en voorspellen. Dat laatste was voor sommige leerlingen te moeilijk, maar voor anderen zorgde het er precies voor dat ze heel betrokken bleven.

 

Je waardeert inbreng van kinderen en complimenteert regelmatig.
In het begin van het jaar had ik hier best wel een beetje moeite mee. Ik had de neiging om alleen het negatieve te benoemen, of alleen te zeggen wat ik niet wilde. Vanaf periode 3 ben ik hier heel sterk op letten, omdat ik dit vooral in de bovenbouw had. Toen ik er eenmaal gericht aandacht aan ging besteden, ging het heel snel al goed. In periode 4 deed ik dit eigenlijk automatisch, zonder dat ik er tijdens mijn les aan moest denken dat ik complimenten moest geven. Dat was voor de leerlingen fijn, maar het creëerde ook een veel fijnere sfeer in de groep.

 

 Groei ten aanzien van ontwikkelpunt

Mijn ontwikkelpunt was het evalueren met kinderen. Dit deed ik óf heel kort óf helemaal niet. Daar moest ik echt aan gaan werken en dat heb ik in de laatste twee perioden vooral gedaan. Doordat ik hier heel erg mee aan de slag ben gegaan, ben ik hierin ook gegroeid.

Dit heb ik vooral gedaan door in mijn voorbereiding ongeveer vijf tot tien minuten in te ruimen voor evaluatie met de kinderen. Ik merkte dat het, toen ik er echt op ging letten, beter ging, maar ik moet er echt bewust aandacht aan geven, anders vergeet ik het alsnog.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb